Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii. Pozostając na stronie zgadzasz się na to.

Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Akcja informacyjna "Dbam o zęby"

W ramach akcji informacyjnej Szkolnego Koła PCK pt "Dbam o zęby" uczennice kl. VI Julia Cieślak i Nikola Cieślak przygotowały prezentacje multimedialne. Najważniejsze informacje z prezentacji znajdują się poniżej.zeby.gif

 

                             ,,Dbam o zęby” 

Jak zadbać o zęby?

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że jedynym lekarstwem na choroby zębów jest ich regularne czyszczenie oraz niedopuszczanie do zaniedbań, a więc do sytuacji, gdy sama profilaktyka już nie wystarcza. Dobrze też jednak wiemy, że niepełnosprawność dziecka wiąże się z dużo większym niż przeciętne zaangażowaniem rodziców. Liczne codzienne troski mogą spowodować, że profilaktyka i leczenie zębów odchodzi na boczny plan.

Dieta a próchnica

Występowanie próchnicy ma związek ze spożywaniem węglowodanów zwłaszcza pokarmów słodkich. Cukier z pożywienia kontaktujący się bezpośrednio z powierzchnią zębów, wpływa na zmianę naturalnie występującej w jamie ustnej flory bakteryjnej. Cukry są podstawą metabolizmu bakterii. Największy wpływ na rozwój próchnicy ma dwucukier ̶ sacharoza (glukoza i fruktoza) Rozpuszcza się w wodzie, łatwo przenika do płytki nazębnej, gdzie jest przetwarzana przez bakterie na kwasy, które powodują rozpuszczanie szkliwa.

Czas

Nie musi dojść do powstania próchnicy nawet przy częstym spożywaniu cukrów i wysokiej podatności zębów na próchnicę, jeśli zęby są dokładnie i regularnie oczyszczane z resztek pokarmowych. Na rozwój próchnicy mają także wpływ zaburzenia w wydzielaniu śliny, ponieważ działa ona bakteriobójczo, remineralizuje początkowe uszkodzenia szkliwa, działa oczyszczająco poprzez wypłukiwanie resztek pokarmowych.

Czym jest próchnica?

Jest to uszkodzenie szkliwa zębów spowodowane przez kwasy wytwarzane przez bakterie bytujące w nazębnej płytce bakteryjnej . IIstotą choroby jest odwapnienie i rozpad organicznych struktur zęba. Istnieją cztery czynniki powstawania próchnicy, które muszą wystąpić jednocześnie: obecność bakterii w postaci płytki nazębnej . obecność węglowodanów (cukrów) w jamie ustnej , podatność zębów na próchnicę , odpowiedni czas (aby nastąpiła demineralizacja i nie rozpoczęła się ponowna mineralizacja);Każdy czynnik jest konieczny, ale niewystarczający do powstania próchnicy ;Drobnoustroje spotykane w płytce nie są dokładnym odbiciem flory bakteryjnej śliny.

Qx7jxRF2BPUBL3G0m0XMoQveNlGOU5ShuIAdKpoikFNIsCx7xXKmF17xnMdPCJgrlqJgMVuOhYNyBKqxCtFdcErLtER_fH2HsUyqmC4bIgIL2PNaaXjCYqgMTA7iHXauSg.jpg

Zapobieganie próchnicy zębów

U dzieci, również powyżej 16. roku życia, przy całkowicie uformowanym uzębieniu stałym, zapobieganie jest równie ważne. Zaleca się: spożywanie produktów mlecznych i warzyw,żucie pokarmów twardych, włóknistych, ziarnistych , które zmuszają do gryzienia i jednocześnie oczyszczają zęby, ograniczenie jedzenia słodyczy, długo przebywających w jamie ustnej (toffi, landrynki, lizaki) w przerwach między posiłkami i przed spaniem po wieczornym oczyszczeniu zębów.

Higiena jamy ustnej

W zapobieganiu próchnicy zębów istotna jest właściwa higiena jamy ustnej, która powinna polegać na systematycznym i dokładnym oczyszczaniu zębów. Naukę szczotkowania zębów należy rozpocząć w wieku 2–3 lat. Mycie zębów powinno odbywać się rano, wieczorem i w miarę możliwości po każdym posiłku. Szczotka, utrzymywana w czystości, powinna być zmieniania co 3–4 miesiące. Nową szczotkę przed użyciem należy umyć ciepłą przegotowaną wodą. Natomiast po użyciu szczotkę trzeba dokładnie opłukać pod silnym strumieniem bieżącej letniej wody, ustawić włosiem pionowo ku górze, w celu łatwiejszego wyschnięcia. Zęby szczotkuje się za każdym razem przeciętnie 2– 3 minuty.

Metody leczenia próchnicy

Wśród metod leczniczych próchnicy zębów, wymienia się: plombowanie - polega ono na pozbyciu się za pomocą specjalnego lasera, wiertła lub żelu, chorej tkanki; kolejno stomatolog za pomocą plomby uzupełnia powstałe ubytki; reminalizacja - jest metodą stosowaną wyłącznie na początkowym etapie próchnicy zębów, który cechuje się obecnością niewielkich odwapnień (białe/ciemniejsze plamki); podczas reminalizacji dentysta dokładnie oczyszcza miejsca odwapnień, po czym nakłada specjalny żel lub lakier zawierający w swoim składzie związki fluoru. Reminalizacja powinna być powtarzana kilka razy dziennie.

Jaką szczoteczkę do zębów wybrać?

Zasadniczo mamy do wyboru klasyczną, manualną szczoteczkę do zębów, szczoteczkę elektryczną i szczoteczkę soniczną. Różnią się przede wszystkim szybkością pracy. Manualną szczoteczką podczas ok. 2-minutowego mycia zębów jesteśmy w stanie wykonać 100-600 ruchów na minutę, szczoteczka elektryczna w tym samym czasie wykonuje do ok. 48 tys. ruchów na minutę, a soniczna szczoteczka do zębów nawet 62 tys. ruchów. Szczoteczka powinna być też odpowiednia do wieku i wymieniana co 3 miesiące.

Źródła

  1. Wiedza własna
  2. https://www.google.com/search?q=jak+dba%C4%87+o+z%C4%99by+prezentacja&oq=jak+dbac+o+zeby +pre&aqs=chrome.2.69i57j0l2.24410j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  3. http://www.zebymalegodziecka.pl/backend/photos/userfiles/1/pliki/PRII/OPIEKA%20STOMATOLOGICZN A%20NAD%20DZIEKCIEM.pdf
  4. https://brainly.pl/zadanie/6717288
  5. https://www.oralb.pl/pl-pl/higiena-jamy-ustnej/choroby-zebow/ubytki-i-prochnica/etapy-rozwojuprochnicy
  6. https://dbamozeby.com/
  7. https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/jaka-szczoteczka-do-zebow,6686,n,168
  8. https://www.google.com/search?q=szzotkowanie+zeb%C3%B3w&oq=szzotkowanie+zeb%C3%B3w&aqs =chrome..69i57j0l7.3216j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  9. https://www.google.com/search?q=pasty+do+z%C4%99b%C3%B3w&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ve d=2ahUKEwir0oipjd7pAhVnw4sKHeYvBt8Q_AUoAXoECAwQAw&biw=1366&bih=695#imgrc=dy9EL9H8 oyZA2M

Przygotowała: Nikola Cieślak kl. VI

„Dbam o zęby”

Wielu pacjentów regularnie myje zęby, a mimo to podczas każdej wizyty w gabinecie dentysta odkrywa u nich kolejne ubytki. Typowym wyjaśnieniem tej niemiłej sytuacji jest szukanie winy w genetyce. Stwierdzenia „mam słabe zęby po mamie” lub „mojej babci też psuły się zęby” – to zdania, które często (zbyt często!) padają w gabinecie stomatologicznym. Tymczasem higiena jamy ustnej nie ogranicza się jedynie do codziennego szczotkowania zębów. Aby cieszyć się przez lata pięknym uzębieniem, należy przestrzegać kilku prostych reguł, dzięki którym zęby i dziąsła na długo pozostaną zdrowe.

Kilka zasad jak dbać o zęby.

Zasada nr 1 – Liczy siętechnika szczotkowania. Co z tego, że codziennie myjemy zęby, jeżeli czynimy to nieprawidłowo. Niewłaściwa technika szczotkowania, źle dobrana pasta i szczoteczka nie tylko zniweczą nasze wysiłki, lecz mogą poważnie zaszkodzić zębom i dziąsłom. Jeżeli naprawdę nam zależy na zdrowiu jamy ustnej, nauczmy się prawidłowo czyścić zęby –instruktaż higieny jamy ustnej nie jest dużym wydatkiem, a przynosi kolosalne korzyści.

Zasada nr 2 – Walczmy ze szkodliwymi nawykami Nie ogryzajmy ołówków (ani –tym bardziej –paznokci), nie rozgryzajmy orzechów ani twardych cukierków, nie używajmy zębów jako substytutu nożyczek krawieckich lub otwieracza do butelek. Takie nawyki mogą spowodować mikropęknięcia lub odłupywanie się szkliwa, mogą też doprowadzić do odłamania się całych fragmentów zęba, a także do zniszczenia wypełnień.

Zasada nr 3 – Walczmy z nocnym podjadaniem. Przyjmijmy zasadę, że po wieczornym umyciu zębów omijamy szerokim łukiem lodówkę i nie raczymy się ulubioną colą lub owocowym soczkiem. Jeżeli budzimy się w nocy z suchością w ustach, gasimy pragnienie kilkoma łykami wody.

Zasada nr 4 – Walczmy ze słabością do słodyczy i węglowodanów Chyba wszyscy wiemy, że słodycze psują zęby i zwiększają ryzyko próchnicy. Jednak niewiele osób ma świadomość, że równie groźne dla naszych zębów są węglowodany. Zawarta w wielu przekąskach skrobia zostaje w ślinie rozłożona na cukry proste, a te są już groźne dla naszych zębów. Dlatego nawet wtedy, gdy sięgamy po ekologiczne owsiane ciasteczko, po jego zjedzeniu przynajmniej przepłuczmy zęby. Pamiętajmy też, że lepiej uraczyć się słodyczami raz a dobrze, niż podjadać je małymi porcjami przez długi okres czasu.

ZebyZbiorczy-845x550.jpg

Zasada 5 – Napoje również niszczą zęby. Kontrolujmy ilość wypijanej kawy lub herbaty. Nadmierne spożycie tych popularnych napojów może spowodować powstanie osadu na zębach. A jeżeli nie wyobrażamy sobie życia bez 4 filiżanek espresso, znacznie częściej korzystajmy z profesjonalnych zabiegów higienicznych, takich jak scalingi piaskowanie (lub przynajmniej zapytajmy dentystę, jak w takiej sytuacji prawidłowo dbać o zęby).

Zasada nr 6 – Nie lekceważmy skutków bruksizmu. Jeżeli w sytuacjach stresowych mocno zaciskamy zęby, a nasze zgrzytanie budzi w nocy rodzinę, Koniecznie udajmy się na wizytę kontrolną i poprośmy dentystę o dokładny przegląd całej jamy ustnej. To właśnie bruksizm(a nie genetycznie słabe szkliwo) jest w wielu przypadkach odpowiedzialne za niewytłumaczalnie szybkie psucie się zębów. Ta pozornie niegroźna parafunkcjamoże powodować pęknięcia szkliwa, silne starcie zębów, ubytki klinowe, nadwrażliwość, rozchwianie lub przemieszczanie się zębów. Może również dawać dolegliwości bólowe wywołane przez przeciążenia zębów w zwarciu, zwiększać podatność zębów na próchnicę i przyczyniać się do rozwoju paradontozy.

Zasada nr 7 – Uprawiasz sport – zadbaj o zęby. Jeśli uprawiasz sport, zainwestuj w ochraniacze na zęby. Indywidualnie wykonana szyna ochronna zabezpieczy je przed poważnymi urazami. Jeżeli ten pomysł wydaje Ci się zbytkiem ostrożności, to wiedz, że wybicia, złamania i ukruszenia zębów zajmują „drugą pozycję po próchnicy pod względem częstości potrzeb leczniczych” (jak wynika z badań przeprowadzonych przez pracowników gdańskiego Uniwersytetu Medycznego).

Zasada nr 8 – Samodzielnie kontroluj stan swojej jamy ustnej. Większość z nas nie ma nawyku samobadania jamy ustnej. Tymczasem warto od czasu do czasu sprawdzić, czy nasze zęby, dziąsła, język, a także błona śluzowa pokrywająca wewnętrzne powierzchnie warg i policzków są wolne od nietypowych i niepokojących objawów. Białe lub czerwone plamy w ustach, przedłużające się owrzodzenia lub opuchlizny, krwawienia dziąseł, dziwne guzki i zgrubienia –to symptomy, które powinny nas skłonić do jak najszybszej wizyty u dentysty.

Zasada nr 9 – Systematycznie korzystaj z profesjonalnych zabiegów profilaktycznych. Profesjonalne zabiegi profilaktyczno-higieniczne, takie jak scaling, piaskowanie, polerowanie i lakierowanie, odgrywają ważną rolę w zapobieganiu próchnicy, dlatego zdecydowanie warto z nich korzystać. Profesjonalne czyszczenie zębów, wykonywane regularnie co 3–6 miesięcy, pozwala wzmocnić szkliwo, zadbać o kondycję dziąseł, a także usunąć szpecące przebarwienia.

 

Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jaki wpływ na stan jamy ustnej mogą mieć niektóre zachowania. Nieprawidłowa higiena, unikanie wizyt u dentysty, brak dbania o zęby od środka (brak suplementacji wapnia) oraz spożywanie słodkich napojów gazowanych to jedne z grzechów głównych przeciw zdrowemu uśmiechowi. Przedstawiamy garść wskazówek, które przydadzą się każdemu.

Bardzo ważne jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej dawki wapnia, który pomoże zadbać o zęby od wewnątrz. Niestety, badania pokazują, że Polacy zbyt małą ilość wapnia przyjmują wraz z pożywieniem. W ten sposób dostarczają zaledwie połowę dziennego zapotrzebowania. Konieczne jest więc stosowanie suplementów wapnia, które pomogą utrzymać jego prawidłowy poziom w organizmie.

Nawet dzieci wiedzą, że należy regularnie myć zęby. Wszelkie zaniedbania prowadzą bowiem do problemów z uzębieniem. Z drugiej jednak strony zbytnia gorliwość także nie popłaca. Staranne szczotkowanie zębów po każdym posiłku wcale nie jest tak korzystne, jak mogłoby się wydawać.

Specjaliści zalecają mycie zębów trzy razy dziennie –po śniadaniu, obiedzie i kolacji. Nie należy przy tym szorować zębów tuż po wstaniu od stołu –robiąc tak, możesz zetrzeć szkliwo, które na skutek działania kwasów wydzielających się podczas spożywania posiłku staje się bardziej miękkie. Wskazane jest więc odczekanie 30–60 minut przed szczotkowaniem. W tym czasie kwasy zostają zneutralizowane, a zęby mają czas na ponowną mineralizację.

Szczoteczka do mycia zębów powinna być miękka. Zbyt twarda może bowiem niszczyć szkliwo. Zęby myj łagodnymi ruchami kolistymi. Pamiętaj o tym, by po każdym posiłku użyć nici dentystycznej. Usuwanie resztek jedzenia z przestrzeni międzyzębowych zajmuje około dwóch minut, a korzyści płynące z tej czynności są nieocenione. Niezwykle ważne dla zdrowia zębów są również regularne wizyty u stomatologa. Przegląd uzębienia co pół roku zwykle wystarczy, by w porę wykryć wszelkie nieprawidłowości.

 

Nawet ugryzienie lodów lub twardych cukierków może spowodować pęknięcie, a także ukruszenie zęba. Nic więc dziwnego, że otwieranie zębami butelek lub paczek chipsów również jest zachowaniem ryzykownym. Warto posłużyć się akcesoriami przeznaczonymi do tego typu czynności, a zębów używać tylko do jedzenia. Pamiętaj, że ich komplet to nie zestaw narzędzi.

higiena-zebow-z-leczeniem_24877-55047.jpg

Zadbaj o nie również podczas uprawiania sportów kontaktowych. Specjalne nakładki na zęby pomogą ci uniknąć nieprzyjemnych skutków zderzenia z innymi zawodnikami lub upadku na twardą powierzchnię. Postaraj się również zwalczyć złe nawyki, takie jak zgrzytanie zębami. Wiele osób robi tak w chwili zdenerwowania lub podczas snu. Jeśli zdarza ci się zgrzytać w nocy, zaopatrz się w specjalne nakładki zapobiegające tej czynności. Unikniesz wtedy nadmiernego ścierania zębów.

Podczas zakupów nie wybieraj napojów gazowanych lub soków owocowych (zwłaszcza sztucznie dosładzanych). Zawierają one dużo cukru i kwasów. Lepszą opcją jest woda. Uważaj także na kawę i herbatę, które przyczyniają się do powstawania osadu na zębach. Jeśli masz taką możliwość, pij płyny przez słomkę, wówczas będą miały mniejszy kontakt z uzębieniem.

Dobre nawyki spełniają ważną rolę, ale nie ograniczają się tylko do szczotkowania zębów i używania nici dentystycznej. Zdrowie zębów zależy od wielu czynników, między innymi od diety, odpowiedniej suplementacji wapnia oraz prawidłowej pielęgnacji jamy ustnej.

 

Źródła:

https://nested.com.pl/userdata/public/gfx/179/8R2A8168.jpg

https://portal.abcz

•zdrowie.pl/jak-dbac-o-zeby

https://www.on-the-top.net/media/k2/items/cache/9feeafa8e740fdbe632b43236148b194_XL.jpg

https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/4c/52/5bed8fd363c4c_p.jpg?1542295603

https:// d pt.ppstatic.pl/k/r/1/ff/76/5bed902492f1b_p.jpg?1542295603
• https://res.cloudinary.com/mtree/image/upload/f_auto,q_auto/OralB_PL/pl pl/
media/OralB_PL/Images/Callouts/Desktop/Article/BIMA/good_oral_care_habits_k
ids_PL.jpg?h=521&la=pl PL&w=700&v=1 201908061307
• https://dentonet.pl/jak dbac o zeby 9 praktycznych zasad
• https:// cdn.pixabay.com/photo/2017/05/24/11/19/tooth 2340270_960_720.jpg

Przygotowała: Julia Cieślak, kl. VI.